ICDL 3 (POWERPOINT , ACCESS)

پاورپوينت براي سازمان دهي اطلاعات جهت انتقال به بینندگان به كار مي رود. به وسیله اين نرم افزار مي توان تصاوير بصري، متحرك سازي شده، اسناد كمكي و ابزارهاي سمعي را براي بهتر نمودن گزارش ها، به كار گرفت.
مهم ترين گام در نظام مند كردن اطلاعات و اسناد در سازمان ها ايجاد پايگاه داده هاس. Access قدرت بالايي در پیاده سازي پايگاه داده ها دارد و به صورت شئ گرا طراحي شده و قادر است مديريت وقايع را برعهده بگیرد.

سرفصل و ريزمحتوا   مفاهيم پايه: آشنايي با بخش هاي مختلف نرم افزار آشنايي با نماهاي مختلف براي كاربردهاي مختلف آشنايي با محيط اسلايد و نحوه وارد كردن اطلاعات در آن آشنايي با نماي Slide Show مديريت فايل: ايجاد فايل ذخيره كردن فايل ايجاد كلمه رمز و فايل پشتيبان ذخيره كردن فايل به صورت نمونه ) Template ) طريقه استفاده از فايل هاي نمونه ذخيره كردن فايل با فرمت HTML ذخيره كردن فايل با فرمت Powerpoint 2003 ذخيره كردن فايل آماده نمايش باز كردن فايل   ايجاد انواع اسلايد: استفاده از Slide Layout براي ايجاد انواع اسلايد آماده وارد كردن متن و ويرايش آن وارد كردن اشكال گرافيكي و ويرايش و فرمت كردن آن وارد كردن تصوير به اسلايد و ويرايش تصوير وارد كردن جدول به اسلايد وارد كردن نمودار به اسلايد وارد كردن نمودار سازماني و انواع چارت هاي متنوع و عمليات كاربردي روي آنها وارد كردن فيلم و موزيک به يک اسلايد   ايجاد پس زمينه و انيميشن روي اسلايد و اختصاص دادن موزيكك بكه اسلايد: طراحي پس زمينه براي اسلايدها با استفاده از پس زمينه هاي آماده طراحي پس زمينه سفارشي با استفاده از Slide Master ذخيره كردن پس زمينه طراحي شده در Slide Master متحرك سازي اسلايد زمانبندي ورود اسلايدها به صفحه نمايش اختصاص دادن موزيک براي تک تک اسلايدها و كل اسلايدها   ايجاد انيميشن روي اجزا اسلايد و زمانبندي اسلايد: انواع Effect براي ورود اجزا هر اسلايد، تأكيد اجزا، اختصاص دادن مسير حركت و خروج اجزا هر اسلايد تغيير دادن و حذف Effect ها همزمان اجرا كردن چند Effect زمانبندي اجزا اسلايد هنگام ورود به اسلايد اختصاص دادن موزيک به اجزا اسلايد ايجاد Effect براي تک تک اجزا يک نمودار و يا نمودار سازماني   دستورات پيشرفته: كار كردن در نماي Slide Show ايجاد فايل آماده نمايش وارد كردن اطلاعات از نرم افزارهاي ديگر از جمله اكسل كار كردن با Slide Master   چاپ: گزينه هاي Print Preview چاپ چند اسلايد در يک صفحه )دستنويس ها( چاپ يادداشت هاي سخنران سرفصل و ريز محتوا (مقدماتی) مفاهيم اوليه آشنايي با محيط كارAccess : – Access چيست؟ شروع كار با – Access آشنايي با پنجره – GettingStarted آشنايي با محيط – Access آشنايي با مفاهيم – Ribbon و دكمه )منوي( Office Button آشنايي با پانل – Navigation استفاده از كمک – Access ذخيره كردن و بستن بانک اطلاعاتي – كار با بانکهاي اطلاعاتي )پايگاه داده(: استفاده از الگوهاي از پيش طراحي شده ) – Templates ) ايجاد بانک اطلاعاتي جديد – نگهداري از بانک اطلاعاتي – – : آشنايي با جداول 1 كار در نماي صفحه گسترده – Datasheet آشنايي با نوع هاي داده – داده ) – Data ( چيست؟ وارد كردن داده ها در جدول – آشنايي با ساختار جدول – استفاده از ويزاردهاي – Table, Input Mask , Lookup آشنايي با دستور – Find تغيير دادن عرض ستونها – ذخيره و بستن جدول –   – : آشنايي با جداول 2 حركت بين ركوردها – كار با دستور – GoTo حذف كردن ركوردها – مرتب سازي ركوردها – فيلتر كردن ركوردها – وارد كردن داده ها از خارج – Access آشنايي با قابليت – Office Clipboard صادر كردن داده ها از – Access به ساير برنامه ها استفاده از الگوهاي آماده براي ايجاد جدول جديد – استفاده از ابزار – TableDesign براي ايجاد جدول جديد كار با ويزارد مرجع – – : آشنايي با جداول 3 جدول رابطه اي چيست؟ – آشنايي با انواع جداول رابطه اي – آشنايي با كليد اصلي ) – PrimaryKey ( و نحوه ايجاد آن روشهاي ايجاد رابطه بين جداول و نكات آنها – نحوه اتصال بين جداول ) – Relationship ) روشهاي باز كردن جداول مرتبط و ويرايش آنها – ايجاد و استفاده از پرس و جو: پرس و جو ) – Query ( چيست؟ انواع پرس و جو ) – Query ( انتخابي و عملياتي – ايجاد يک پرس و جوي جديد – افزودن شرط به پرس و جو – ذخيره و اجراي پرس و جو – توليد فيلترهاي محاسباتي – تغيير خصوصيات پرس و جو – ايجاد پرس و جوهاي مشترك – پارامترهاي تعيين شرط در جستجو – ,…like,Between,>< = جستجوي پارامتريک نحوه ايجاد و استفاده از پرس و جوي عملياتي ) Action Query :) – Make Table Query – Append Query – Delete Query – Update Query استفاده از فرمها: فرم ) – Form ( چيست؟ استفاده از فرم هاي خودكار ) – AutoForm ) ايجاد فرم با استفاده از ويزارد فرم ) – Form Wizard ) كار با فرمها در محيط طراحي ) – DesignView ) استفاده از – AutoFormat استفاده از كنترلهاي محاسباتي – كار با ركوردها در يک فرم – باز كردن و استفاده از فرمها – ايجاد يک فرم كاملا سفارشي – ابزارهاي گزارش گيري: گزارش ) – Report ( چيست؟ ايجاد يک گزارش خودكار ) – AutoReport ) پيش نمايش و چاپ يک گزارش – ذخيره كردن يک گزارش – ايجاد گزارش با استفاده از ويزارد گزارش ) – Report Wizard ) طراحي يک گزارش – ايجاد تغييرات در شمايل خروجي ) – Layout ( يک گزارش مفهوم كنترل ها – استفاده از كنترل هاي محاسباتي – ايجاد برچسبهاي پستي – آشنايي با ابزار جانبي – Snapshot View تکنيکهاي پيشرفته در Access : آشنايي با ماكروها استفاده از Action براي ايجاد ماكرو اجراي ماكرو ) Macro ) ذخيره كردن ماكرو نسبت دادن Macro به يک كليد در فرم آشنايي با زبان پرس و جوي ساخت يافته ) SQL ) آشنايي با دستور SELECT اجراي يک عبارت SQL امنيت در Access و مديريت بانک اطلاعاتي تعيين رمز عبور براي Database     سرفصل و ريز محتوا (پیشرفته)   3 آشنايي بيش تر با كنترل هاي فرم آشنايي با خواص و رويدادهاي كنترل ها ) option, chek box combo box, list box, image, using sub forms, button, textbox, label, (command button كاربرد ويزاردهاي كنترل هاي دگمه نرمال، جعبه ليست براي عمليات مربوط به فرم ها و گزارش ها   ايجاد ماكروها: آشنايي با ACTION ها كاربرد شرط در اجراي ACTION ها كاربرد ماكروها در رويدادهاي كنترل هاي فرم كاربرد ماكروهاي داراي چندين ACTION ) ايجاد گروهي از ACTION ها و اجراي آن ها(   آشنايي با برنامه نويسي VBA ، ACCESS : تعريف شئ DAO و كار با آن ) متدها و خواص( تعريف شي، ADO و كار با آن ) متدها و خواص( حركت روي ركوردها تحت برنامه انجام محاسبات روي فيلدهاي فرم تحت برنامه جست وجوي ركوردهاي داراي شرط به خصوص   فرم ها و ماژول ها بررسي صحت فيلدهاي فرم تحت فشار برنامه ماژول بررسي صحت فيلدها هنگام ورود يا خروج از آن ها تحت برنامه ماژول فيلتر كردن منبع يک فرم توسط COMBO BOX, LIST BOX با ماكروماژول توسط دكمه هاي راديويي و CHECKBOX با ماكروماژول

دوره‌های مرتبط